Essentiële UX tips die iedereen zou moeten toepassen
Op zoek naar UX tips die je project verder helpen? Gebaseerd op de projecten die ik heb gedaan en de fouten die ik tijdens de projecten heb gemaakt, heb ik een lijst voor je samengesteld. Bekijk ze hier!
Het mooie aan deze UX tips is dat ze op echte projectervaring gebaseerd zijn. Ik ben vaak zat op mijn smoel gegaan tijdens een project in UX. Daar leer je veel van! Daardoor zijn ze concreet toepasbaar. Ik ben ervan overtuigd dat de tips je zullen helpen een goed UX design te maken.
Inhoudsopgave
UX tips
Een lijst met UX tips zou in principe oneindig lang kunnen zijn. Afhankelijk van het type project wat je doet, zou ik ook met andere tips komen. Om het toch enigszins behapbaar te houden, heb ik een lijst met essentiële UX tips gemaakt die je, ongeacht je project, toe kunt passen. Dit zijn de UX tips waar ik het over heb.
- Luister naar wat een gebruiker te zeggen heeft
- Betrek development vroeg in je UX project
- Ontwerp met de stakeholder en de gebruiker in je achterhoofd
- Gebruik een grid
- Ontwerp niet alles opnieuw
Luister naar wat een gebruiker te zeggen heeft
Deze tip lijkt een open deur, maar dat is het zeker niet. Als UX designer is het enorm belangrijk dat je luistert naar wat de gebruiker te zeggen heeft. De nadruk ligt hier op luisteren. Het verschil tussen goed UX onderzoek en uitstekend UX onderzoek is de mate waarin je de gebruiker laat praten zonder je eigen idee op te dringen.
Bekijk hieronder een aantal vragen waarbij dit niet goed gaat.
- Zou het je helpen als wij het voortaan op één scherm laten zien?
- Wat vind je van inloggen met je vingerafdruk?
Eigenlijk kun je het beste weg blijven elke suggestieve vraag of vragen die beginnen met ‘wat vind je van’ of ‘zou het je helpen als’. Wat je in plaats daarvan beter kunt doen, is je UX onderzoek beginnen met een open vraag.
Vraag naar iemands dag en ontdek zo wat er elke dag speelt. Komt de eindgebruiker met een vervelende ervaring? Vraag daar op door. En luister vanaf dat moment wat je gebruiker te zeggen heeft.
Betrek development vroeg in je UX project
Als UX designer heb je tijdens je werk veel te maken met front-end en backend developers. Dat wat je ontwerpt, moet uiteindelijk gebouwd worden. Daarom is het heel belangrijk dat je het development-team vroeg betrekt bij je project. Dit vinden zij trouwens ook fijn, heb ik gemerkt.
Wanneer je dit niet doet, loop je de kans dat veel van je werk niet of vertraagd gerealiseerd wordt. Als je bijvoorbeeld niet weet hoe je ontwerp uiteindelijk gerealiseerd gaat worden, weet je ook niet in welk formaat (of op welk detailniveau) je je werk moet aanleveren. Wie weet stop je te veel tijd in het pixel-perfect maken van je design, of juist veel te weinig.
Dit kun je maar beter op tijd weten. Zo kun je je planning afstemmen en krijg je je werk op tijd af. Betrek development dus vroeg in je project. Nodig ze uit voor een kennismaking en bespreek je opgehaalde inzichten periodiek.
Ontwerp met de stakeholder en de gebruiker in je achterhoofd
Deze tip is een verlengde van UX tips nummer één en twee. Daar had ik het over het luisteren naar je eindgebruiker. Dit is de eerste stap richting het maken van een goed UX design. Minstens net zo belangrijk zijn je stakeholders. Meestal zijn dit de mensen die je betalen om iets te doen. Hier hebben ze een doel bij, zoals bijvoorbeeld het verhogen van conversie of het verlagen van werkdruk.
Als UX designer is het belangrijk dat je hun, net als developers, op tijd betrekt bij je project. Organiseer een project kick-off en vervolgens een terugkerende afspraak om nieuwe inzichten te bespreken. Tijdens de meeste van mijn projecten heb ik een wekelijks half uur om bij te praten (of bij te sturen) of een refinement om de week.
Gebruik een grid
De afgelopen jaren heb ik tientallen reviews uitgevoerd van bestaande applicaties, nieuwe ontwerpen en UX portfolio’s. Als er één UX tip is die haast elke keer terugkomt dan is het wel de volgende. Gebruik altijd een grid in je design.
Het goed toepassen van een layout en grid maakt een wereld van verschil tussen een goed en een uitstekend ontwerp. Sterker nog, als ik maar één ding mocht toepassen binnen mijn ontwerp, dan zou het een grid zijn. Let de volgende keer dat je een UX design maakt op de volgende dingen.
- Ben je consistent in de margins en paddings van je elementen?
- Zijn terugkerende elementen telkens even groot?
- Past alles binnen een aantal kolommen?
Als je rekening houdt met de bovenstaande vragen, dan ben je al een heel end op weg om een goed ontwerp te maken.
Ontwerp niet alles opnieuw
Deze tip is vooral handig vanaf het moment dat je aan een tweede of opvolgend UX project begint. De kans is groot dat je vergelijkbare schermen moet ontwerpen. Heb je bijvoorbeeld tijdens je eerste project een formulier ontworpen? Dan hoef je dat de tweede keer niet helemaal opnieuw te doen.
Wanneer je je formulier test en de inzichten die hieruit komen bewaart, kun je deze elke keer wanneer je een formulier nodig hebt hergebruiken. Het scheelt je super veel tijd. Dit zou het begin van een design system kunnen zijn.
Alle UX tips op een rij
Tot zover mijn lijst met onmisbare UX tips. Je kunt deze toepassen, ongeacht het project wat je doet. Stuk voor stuk zullen ze de kans op een mislukt project verkleinen. Nog even samengevat alle UX tips op een rij.
- Luister naar je gebruikers zonder ze woorden in de mond te leggen.
- Betrek het development-team vroeg in je project.
- Hetzelfde geldt je de stakeholders. Zorg dat ze weten wie je bent en wat je doet.
- Gebruik een grid. Het maakt een wereld van verschil in je design.
- Ontwerp niet alles opnieuw. Wees slim in herbruikbare design componenten.
Over de schrijver
Aangenaam! Mijn naam is Nick Groeneveld. Als senior UX designer ben ik de afgelopen jaren met UX bezig geweest bij startups, banken en ministeries.
Hierdoor heb ik een expertise opgebouwd rondom UX design, research en strategie.