Een dag in het leven van een UX designer in 2022

Hoe ziet een dag in het leven van een UX designer eruit? Dat is een goede vraag. Zeker wanneer je bijvoorbeeld overweegt om een carrière in UX design te beginnen. In dit artikel neem ik je mee door mijn wereld als UX designer.

Een dag in het leven van een UX designer in 2022

De verschillende onderdelen van het UX vak baseer ik op mijn ervaring als UX designer. De afgelopen jaren heb ik als UX designer gewerkt in startups maar ook voor een ministerie.

Ondanks dat dit hele verschillende opdrachtgevers zijn, zie ik wel een rode draag terug in mijn dag als UX designer. Laten we snel beginnen met hoe die dag er dan uit ziet.

Inhoudsopgave

Dag in het leven van een UX designer

Een dag in het leven van een UX designer bestaat uit een aantal terugkerende onderdelen. Afhankelijk van je opdrachtgever en type project komen deze onderdelen wisselend. Jouw dag als een UX designer bestaat sowieso uit het volgende.

  • Afspraken met je team
  • UX onderzoek
  • Faciliteren van workshops
  • Presenteren van je resultaten
  • UI design

Afspraken met je team

Ten eerste de afspraken met je team. Als UX designer werk je in de meeste gevallen samen met een development team. Dit team werkt volgens Agile methodieken zoals Scrum en Kanban. Een dag in het leven van een UX designer bestaat dus gedeeltelijk uit Scrum-afspraken zoals de standup, retrospective en sprint review.

Gemiddeld ben ik zo’n 5 uur per week kwijt aan dit type van afspraken. En dan heb ik nog weinig UX gerelateerd werk gedaan. Dat komt bij het volgende punt op mijn lijst.

UX onderzoek

Een groot gedeelte van mijn dag bestaat uit UX onderzoek. Wanneer één van mijn UX projecten in de onderzoeksfase zit, bestaat mijn dag uit werkbezoeken, interviews met gebruikers en usability tests. In alle drie de gevallen die ik zojuist benoem ben je veel bezig met andere mensen. Daar moet je dus van houden!

Het beroep van UX designer is erg sociaal. Ik ben dagelijks veel onderweg van locatie naar locatie. Het liefst doe ik die werkbezoeken dus ook fysiek. Dan krijg je pas echt mee wat er binnen de wereld van je eindgebruiker speelt.

Werkbezoeken, interviews en gebruikerstests moeten voorbereid worden. Dat betekent dat, naast een flink aantal kilometers, ik regelmatig bezig ben met het regelen van afspraken met gebruikers zodat ik langs kan komen. Daarnaast heeft een gebruikerstest een prototype nodig. Die moet gemaakt worden.

Per week ben ik ongeveer 16 uur bezig met UX onderzoek. Als kanttekening moet ik er bij zeggen dat dit alleen van toepassing is wanneer mijn project zich in de UX onderzoeksfase begeeft. 

Faciliteren van workshops

Workshops faciliteren is één van mijn favoriete bezigheden in mijn leven als UX designer. Het kan een onderdeel zijn van het eerder genoemde UX onderzoek. In dat geval neem je de inzichten die je ophaalt uit een aantal werkbezoeken en interviews als basis voor je workshop. Dan is de workshop onderdeel van een groter design thinking of service design traject.

Workshops kun je ook los doen. In dat geval doorloop je een korter traject om je opdrachtgever op weg te helpen met het genereren van ideeën. Als ik een perfecte dag als UX designer mocht samenstellen, dan zat een workshop daar zeker in. Tijdens zo’n workshop krijg je enorm veel voor elkaar en het creatieve karakter van zo’n sessie zorgt haast altijd voor een super sfeer.

Wanneer ik een workshop moet voorbereiden en faciliteren, ben ik daar al gauw 8 uur in de week mee bezig.

Presenteren van je resultaten

Een volgende onderdeel wat niet mag ontbreken in een dag uit het leven van een UX designer is het presenteren van je resultaten. Dit doe je aan je stakeholders en kan van toepassing zijn op de eerder genoemde werkzaamheden. Een UX onderzoek levert altijd inzichten op, bijvoorbeeld. Deze inzichten moet je presenteren aan je opdrachtgever zodat zij hiermee verder kunnen. Ze hebben je gevraagd iets boven water te krijgen en dan is het wel zo netjes om die uitkomsten te delen, toch?

Per week ben ik niet veel bezig met presenteren. Eigenlijk speelt dit alleen wanneer ik aan het einde van een (deel)project kom. Wanneer dat zover is, ben ik tegen de 4 uur per week bezig met het presenteren van mijn resultaten.

UI design

Tenslotte nog een stuk UI design. In de wereld van UX is de discussie over het verschil tussen UI en UX nog steeds gaande. Ondanks dat ontkom je als UX designer niet aan UI design. Daar zul je toch elke dag mee aan de gang moeten. Het eerder genoemde prototype moet ontworpen worden, bijvoorbeeld. Als jij het onderzoek hebt gedaan, is het net zo makkelijk om zelf de vertaalslag van inzicht naar concept te maken.

UI en prototype design doe ik in Figma en Sketch. Welke van de twee ik gebruik ligt aan de klant. Ik heb klanten gehad die per se in Sketch willen werken en tegelijkertijd ook klanten die de overstap naar Figma hebben gemaakt. Trouwens, als ik moest kiezen, zou ik voor Figma gaan.

Afhankelijk van de UX projecten die ik doe, kan het aandeel van UI design toch al gauw oplopen tot 16 uur per week.

Samenvattend

Een dag uit het leven van een UX designer bestaat uit veel afwisselend werk. De ene dag ben je bezig met UX onderzoek en een workshop terwijl de dag daarop volledig gevuld zou kunnen zijn met het uitwerken van een prototype in Figma. Geen dag is hetzelfde voor een UX designer, dus!

En daar moet je van houden. Ik vind het erg leuk, maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook zo is. Mocht je nog twijfelen, dan kun je mij er altijd over benaderen. Ik ben beschikbaar als UX mentor en help je graag verder!

Nick Groeneveld

Over de schrijver

Aangenaam! Mijn naam is Nick Groeneveld. Als senior UX designer ben ik de afgelopen jaren met UX bezig geweest bij startups, banken en ministeries.

Hierdoor heb ik een expertise opgebouwd rondom UX design, research en strategie.

Lees meer over Nick